Publications

A-RICL Articles dans revues internationales avec comité de lecture


Moll, K., Ramus, F., Bartling, J., Bruder, J., Kunze, S., Neuhoff, N., Bogliotti, C … Landerl, K. (2014). Cognitive mechanisms underlying reading and spelling development in five European orthographies. Learning and Instruction, 29(0), pp 65-77.

Becker, J., Czamara, D., Scerri, T. S., Ramus, F., Csepe, V., Talcott, J. B., Bogliotti, C… Schumacher, J. (2013). Genetic analysis of dyslexia candidate genes in the European cross-linguistic NeuroDys cohort. Eur J Hum Genet. pp 1-6

Landerl, K., Ramus, F., Moll, K., Lyytinen, H., Leppänen, P. H. T., Lohvansuu, K., Bogliotti, C... Schulte-Körne, G. (2013). Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(6), 686–694.

Medina, V., Hoonhorst, I., Bogliotti, C. & Serniclaes, W (2010) "Development of voicing perception in French : Comparing adults, adolescents and children", Journal of Phonetics,38, 493-503

Bogliotti, C., Serniclaes, W., Messaoud-Galusi, S., & Sprenger-Charolles, L., (2008) "Discrimination of speech sounds by dyslexic children : comparisons with chronological age and reading level controls", Journal of Experimental Child Psychology, 101,pp 137-155 (PDF)


A-RNCL Articles dans revues nationales avec comité de lecture


Bogliotti, C. (2012) Les troubles de la dénomination, Langue Française, 174, pp 95-110

Sprenger-Charolles, L., Bogliotti, C., Piquard-Kipffer, A. & Leloup, G. (2009) "Stabilité dans le temps des déficits en et hors lecture chez les adolescents dyslexiques (données longitudinales) / Stability over time of reading and reading-related deficits in dyslexic adolescents (longitudinal data)", A.N.A.E (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant) - N° spécial : les troubles dyslexiques dans la vie, 103, pp 243-253


 

BO-Books


Bogliotti, C
., Isel, F. & Lacheret-Dujour A. (in press) Les atypies langagières de l'enfance à l'âge adulte. Apport de la psycholinguistique et des neurosciences cognitives. Edition De Boeck université


A-CICS Communications avec actes dans congrès internationaux avec comité de sélection


Bogliotti, C
. & Serniclaes W. (2005) Dyslexie et perception de la parole, Entretiens d’Orthophonie de Bichat, Expansion Scientifique Française, pp 161-173.

Bogliotti, C., (2003) "Relation between categorical perception of speech and reading acquisition", in M.J Solé, D. Recaesens & J. Romero (Eds.), Proceedings of the 15th International Congress of Phonetic Science, Barcelona; Spain, 885-888

Serniclaes, W., Bogliotti, C., & Carré, R., (2003) "Perception of consonant place of articulation : phonological categories meet natural boundaries", in M.J Solé, D. Recaesens & J. Romero (Eds.), Proceedings of the 15th International Congress of Phonetic Science, Barcelona ; Spain, 391-394.


CO-CI Communications orales dans colloques internationaux sans actes


Bogliotti, C., Fortuna, C. & Morgenstern, A (2017) Sentence Repetition Task in French Sign Language : a new approach to assess LSF abilities. FEAST17 Formal and Experimental Advances in Sign Language Theories, Reykjavick, 21-22 juin 2017

 

Puissant-Schontz, L., Sekali, M & Bogliotti, C. (2017) Assessing morphosyntactic skills in LSF (French Sign Language): focus on predicative structures FEAST17 Formal and Experimental Advances in Sign Language Theories, Reykjavick, 21-22 juin 2017

 

Puissant-Schontz, L., Sekali, M. & Bogliotti, C. (2017) Assessing morphosyntactic skills in LSF (French Sign Language): focus on predicative structures ALTE17 : Learning and Assessment : Making the Connections, Bologne, 3-5 mai 2017

 

Guy-Guyenet, E., Bogliotti, C., et Lacheret-Dujour, A. (2017) Early gestures and signs in French Sign Language acquisition, Language as a Form of Action, Rome, 21-23 juin 2017

 

David, C., Bogliotti, C., & Ferré, S. (2017). A non-sign repetition task to test phonological development in French sign language (LSF), Language as a form of Action, Rome, 21-23 juin 2017.


Cristini M. & Bogliotti, C. (2015) The phonology of French Sign Language (LSF) : non sign repetition and discrimination tests, ICSLA15, Amsterdam, 1-3 juillet 2015

Puissant-Schontz, L., Bogliotti, C. & Blondel, M. (2014) Assessment of morphosyntactic skills in French Sign Language (LSF) : linguistic and practical issues, ALTE Conference, 10-11 avril 2014, Paris

Bogliotti C., Puissant-Schontz, L. & Heouaine S. (2013) Assessing morphosyntactic skills in French Sign Language , TISLR11 Theoretical Issues in Sign Language Research, 10-13 juillet 2013

Brèthes, H., & Bogliotti, C. (2012). Rôle de la morphologie chez les enfants dyslexiques: étude des effets d’un entraînement morphologique. SHS Web of Conferences, 1, 1537–1554. 3e CMLF2012, Lyon.

Bogliotti C. & Serniclaes (2011) Développement d'un instrument de remédiation de la dyslexie. 4e Journées de Phonétique Clinique. Strasbourg - 19-21 mai 2011

Gent, C., Mady, K., Bogliotti, C., Messaoud-Galusi, S., Medina, V., & Serniclaes, W., (2005) "Do palatal consonants correspond to the fourth category in the perceptual F2-F3 space ?", ISCA Workshop on Plasticity in Speech Perception, London, 15-17 juin

Bogliotti, C., Messaoud-Galusi, S,. & Serniclaes, W., (2004) "Relation between categorical perception of speech and reading acquisition", Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Amsterdam, 27-30 juin

Messaoud-Galusi, S., Sprenger-Charolles, L., Carré, R., Bogliotti, C. & Serniclaes, W., (2004) "Perceptual weighting strategy : developmental trend and reading effect", Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Amsterdam, 27-30 juin

Serniclaes, W., Bogliotti, C., Messaoud-Galusi, S., & Sprenger-Charolles, L., (2004) "Allophonic perception in developmental dyslexia : reliability, origin and implications for reading acquisition", Fourth International Workshop on Writing Systems, University of Antwerp, Belgium, 30 septembre-1er octobre

Serniclaes, W., Bogliotti, C., Messaoud-Galusi, S., & Sprenger-Charolles, L., (2004) "Allophonic perception in developmental dyslexia : origin, reliability and implications of the categorical perception deficit", Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Amsterdam, 27-30 juin

Serniclaes, W., Sprenger-Charolles, L., Bogliotti, C., Messaoud-Galusi, L., VanHegue, S., Mousty, P., & Carré, R., (2002) "Categorical perception deficit in dyslexia : Reliability and implications", Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Chicago, 27-30 juin

Bogliotti, C., (2002) "Relations entre la perception catégorielle de la parole et la lecture", XXIème Journées d’Etudes sur la Parole (JEP), (Nancy, Le Chesnay France : INRIA), 197-200

Messaoud-Galusi, S., Carré, R., Bogliotti, C. & Serniclaes, W. (2002) "Origine du déficit de perception catégorielle des dyslexiques", XXIèmeSJournées d’Etudes sur la Parole (JEP), (Nancy, Le Chesnay France : INRIA), pp 193-196.


Thèse


"Perception catégorielle et perception allophonique : incidences de l'âge, du niveau de lecture et des couplages entre prédispositions phonétiques" - "Categorical Perception and Allphonic Perception : effect of age, reading level and coupling between phonetic predispositions". (Manuscrit PhD Bogliotti)

Développement de la thèse
Création et expérimentation d'un logiciel de remédiation de la dyslexie
(me contacter pour en prendre connaissance)

Team
Liliane Sprenger-Charolles (Dir.)
Willy Serniclaes (Dir.)

Mis à jour le 18 octobre 2017